Kiropraktisk behandling

Vad är kiropraktik?

Kiropraktik är en vårdform som innefattar diagnostisering, behandling och prevention av mekaniska åkommor i rörelseorganen och effekten dessa åkommor ger på nervsystemets funktion och den generella hälsan. Framför allt används manuella behandlingsmetoder vilket innefattar ledmanipulation och andra led- och mjukdelsbehandlingar. (World Federation of Chiropractic)

Vad kan vi hjälpa till med?

Vi arbetar främst med kiropraktiska manipulationstekniker. Vi använder oss också av olika mjukdelstekniker såsom triggerpunktsbehandling och stretchtekniker. Vid behov ger vi också råd om ergonomi, träning och förändring av felaktiga rörelsemönster.  Ibland krävs efterföljande rehabilitering och då hjälper vi givetvis till att upprätta en individuell rehabiliteringsplan.

En vanlig missuppfattning gällande kiropraktik är att det endast hjälper mot smärtor i ryggen och nacken. Men man kan uppsöka oss för många fler åkommor än så. Exempel på andra orsaker till att boka en tid hos oss är om man har musarm, tennisarmbåge, foglossning, ischias, löparknä, hälsporre, whiplash, huvudvärk, yrsel eller käkledsbesvär. De allra flesta som söker oss har ont någonstans men du behöver inte ha smärta för att boka en tid eller höra av dig till oss. Stelhet, pirrningar och domningar är också ett tecken på att du kan gagnas av ett besök hos oss.

Då många av våra patienter utövar någon form av sport på elitnivå behandlar vi också ofta olika typer idrottsskador av både akut och kronisk art.